De druk op de zorg wordt steeds groter. Zowel binnen als buiten de muren van de zorginstelling is efficiënt samenwerken tegenwoordig essentieel om de toenemende zorgvraag op te vangen en kwalitatieve zorg te verlenen. Bovendien wordt ook mobiel werken de norm binnen de zorg. De digitale zorgwerkplek en het device waarop de werkplek beschikbaar is, worden dan ook belangrijke instrumenten om zorgtaken kwalitatief en efficiënt uit te voeren. Maar hoe bepaalt u nu welk device bij welke medewerker past?
Start met een persona-indeling
Het toekennen van het juiste device aan uw werknemers begint met het opstellen van persona’s. Een zorginstantie kent natuurlijk een grote diversiteit in functies. Het spreekt voor zich dat de werkdag van een verzorgende IG er anders uitziet dan die van een afdelingshoofd. Met een ‘persona-onderzoek’ kunt u de functionele behoeften per medewerkersgroep in kaart brengen en zo een afgewogen device- en applicatiekeuze maken. Hoewel er in zorginstellingen heel wat verschillende zorgfuncties worden ingevuld, zijn deze op basis van hun functionele behoeften vaak terug te brengen tot een handvol persona’s.
Ken uw personeel het juiste device toe
Het toekennen van het juiste device kan aan de hand van enkele eenvoudige, maar belangrijke vragen:
1. Welke functionaliteitsbehoeften heeft de persona?
Een laptop met een extra dockingplek voor de ondersteunende diensten of misschien een iPad voor de dienstdoende zorgmedewerkers? Hoewel het toekennen van devices aan persona’s voor de hand lijkt te liggen, zitten er soms ook addertjes onder het gras. Een iPad kan, omwille van de beschikbare apps en een eenvoudige bediening, perfect voldoen aan de wensen van medewerkers in de intramurale zorg. Maar kan hier wel conform NEN7510 worden ingelogd? Werkt de Single Sign On functionaliteit op dit device? Is printen mogelijk? En hoe zit het met de beveiliging en het beheer?
2. Waar zal er gewerkt worden?
Zal er op een vaste, mobiele of hybride plek gewerkt worden? Zowel intra- als extramurale zorgmedewerkers hebben hun specifieke eisen. Bij het verlenen van intramurale zorg is het in de meeste gevallen efficiënter om het device bij de hand te hebben tijdens de zorgverlening. De manier om het device mee te nemen is bovendien ook heel verschillend tussen zorglocaties. Zo prefereren sommigen een tablet in de hand, terwijl anderen het praktischer vinden om alles met een laptop op een rolkar te registreren. Afhankelijk van het gekozen ‘primaire’ device, kan het ook wenselijk zijn om nog een secundaire werklocatie te hebben. Denk maar aan een ‘flexplek’ waarbij een laptop of tablet gekoppeld kan worden aan een extra scherm voor uitgebreidere registratie of een videovergadering.
De eisen die extramurale zorgverleners stellen aan een device verschillen op een aantal vlakken met die van intramurale zorgverleners. Zo hebben zij een device nodig dat altijd verbonden is met mobiel internet. Ook dienen zij bereikbaar te zijn wanneer zij bij de cliënten langs gaan. In veel gevallen wordt er voor deze groep medewerkers gekozen om één gecombineerd device in te zetten. Zowel voor telefonische bereikbaarheid als ook het gebruik van het elektronisch cliënten dossier. Een apparaat met 4G kan hiervoor een oplossing zijn.
3. Wordt er gedeeld of niet?
Wordt het apparaat onderling gedeeld? En zo ja, is het wel geschikt om gedeeld te worden? Niet elk device is ontworpen om meerdere gebruikers te dienen. Zo is een Android tablet in eerste instantie ontwikkeld als persoonlijk apparaat. Je kan bijvoorbeeld niet kiezen met welke gebruikersnaam je inlogt. Wel kan er op dergelijke apparaten op verschillende niveaus worden ingelogd. Zo ook op het niveau van een app. Wanneer een zorgverlener vergeet uit te loggen in een app en de tablet vervolgens bij een collega terechtkomt, kan er sprake zijn van een datalek. Een issue dat eenvoudig te voorkomen is door devices aan te schaffen die geschikt zijn voor meerdere gebruikers. Chromebooks, Windows laptops of mini-pc’s bieden hier soelaas.
Op zoek naar het juiste device voor uw zorgmedewerkers? Dankzij onze ervaring met verschillende zorgklanten bieden wij u advies op maat en ondersteunen we waar nodig. Aan de hand van verschillende gesprekken werken we gezamenlijk toe naar een passend devicevoorstel per persona. Dankzij onze demosessie kan dat voorstel ook meteen getoetst worden aan de praktijk en weet u meteen waar u staat. Neem vrijblijvend contact op met onze experts of download de whitepaper voor meer info.